Bloggpaus

Just nu tycker jag själv att jag håller på att fundera på saker som fortfarande är så ”flummiga” att jag inte kan skriva ned dem på något bra, konkret, analytiskt sätt, och eftersom min målsättning är att skriva just på det viset, råkar det bli en paus i bloggandet här, helt enkelt. Än så länge upplever jag mina tankar som att om jag accepterar ett speciellt cirkelbevis (alltså ett bevis som bygger på att dess slutsats är sann), så blir dess slutsats automatiskt sann. Litet som det här att bevisa att tomten finns. Förhoppningsvis mer om detta senare, men troligtvis på annan form, alltså. 🙂 Nyckeln i sådana här fall brukar vara att dela upp tankarna i abstraktionsnivåer. Vi får se vad som faller ut!

4 thoughts on “Bloggpaus

  1. Davon mann nicht sprechen kann, darüber muss mann schweigen?

    Allt kan man inte alltid verbalisera och analysera fullt ut… men det är intressant att försöka! Åtminstone kan lyriken verbalisera mer än som kan analyseras.Varför inte frk Dickinson:
    Tell all the truth, but tell it slant
    Success in circles lie
    Too bright for our infirm delight
    The truth’s superb surprise

    As lightning to the children eased
    With explanations kind
    The truth must dazzle gradually
    Or every eye be blind.

    (Bara den obildade citerar exakt korrekt!)

  2. Jo, det har jag testat i ett annat forum. Poesi är ett intressant intermediärformat! 🙂

    Men jag tar Wittgensteins utsaga som en utmaning. Det är något av grunden för denna blogg.

  3. Det finns de som säger att människor inte kan tänka nytt – på egen hand alltså.

    Ett axiom är
    All utveckling förutsätter personlig utveckling
    Personlig utveckling kan endast ske i samspel med andra.

    /Olle
    PS och jag har sett att du fortsatt blogga och det uppmuntrar jag dig att göra oavsett om tankarna är klara, oklara, flummiga eller bevis.:)

Kommentarer inaktiverade.