Att se sig själv från utsidan

Om jag är stressad över något, även om jag egentligen tycker att det är irrationellt att vara stressad (t.ex. den där websidan som tar evigheter att komma upp), kan jag ganska enkelt plocka bort stressen genom att ärligt se mig själv ”från utsidan”. Om man först tänker att man ser en annan person, t.ex. en kollega, i samma situation. Hon skriver webadressen, och webläsaren kämpar med att ladda in sidan, och stress uppstår hos henne. Blir även du stressad av detta? (Om man bortser från att stresskänslor kan ”smitta”, förstås.) Sedan gör du samma betraktelse av dig själv, just i stunden då du själv är stressad. Betrakta dig riktigt ärligt och se vad som är sant i situationen och inte. Försök gärna le åt dig själv, och känn igen situationen från många gånger tidigare. Då är det inte så farligt, eller hur?

Medvetenhet är en viktig nyckel till att kunna vara avslappnad inför de flesta situationer.

5 thoughts on “Att se sig själv från utsidan

  1. Kallas inte det ”distansering”…?

    De som är analytiska (INTP?) tenderar ha lätt för att dissociera sig från situationer, och låta bli att visa känslor eller släppa fram dem. Det kan vara såväl ett bra verktyg som ett sätt att avskärma sig. Hur bra något är beror förstås på situationen det används i.

  2. Precis, håller med. Det är definitivt fällan med att göra på det viset, att det enbart blir en distansering, och ingen närvaro.

    För att detta skall vara hälsosamt behöver man samtidigt se till att ha fullständig närvaro i nuet. Dock kan arbetet med att vara närvarande behöva vara ett andra steg, efter att man distanserat sig från stressen, om man inte redan har tillskansat sig den fullständiga närvaron.

  3. Jag brukar försöka att inte se de pinsamma uppträden jag plågar min omgivning med när jag är stressad och irriterad. Det skulle vara outhärdligt att se eländet. Inser dock att det här finns oerhörda förbättringar att åstadkomma. Jag måste först komma på hur jag hejdar mig mitt i ”humöret” så att säga.
    Jäkligt intressant blogg föresten!

  4. Välkommen hit; kul att du gillar vad jag skriver! 🙂

    Tror du verkligen att det är outhärdligt att se på dig själv när du är stressad? Snarare är det väldigt mänskligt att vara stressad, och du förtjänar medkänsla och stöd från omgivningen, ju! Och om du väl lyckas få det synsättet så har du redan gjort en förbättring för dig själv.

    Humöret är ju svårt att hindra, håller med. Man får börja att observera sig i ”enkla” situationer, och när man kan det kan man gå vidare till att observera sig när man är stressad, till exempel. Svårt, men man får ta ett litet, litet steg i taget.

Kommentarer inaktiverade.