Favorit i repris: förkylning och personlig utveckling

Här kommer ett av  mina favoritämnen i ny tappning! Jag har precis varit förkyld och är nästan frisk igen. Då har jag som vanligt blivit påmind om och fått möjlighet att träna på ett sätt att förbli medveten även under sådana känslor jag inte ännu är så bra på att hantera.

Man har nämligen två olika typer av tydliga träningstillfällen vid förkylning: hostningar och nysningar. När du känner att du håller på att hosta, se till att betrakta retningen i halsen, hur den tilltar, och försök låta bli att ”svara på” retningen med att hosta. På samma sätt, betrakta nysningens annorlunda karaktär, och försök låta bli att faktiskt nysa.

På samma sätt fungerar det med dina reaktioner på vad andra gör, eller på något som händer. Om någon på jobbet kritiserar det förslag du just lagt fram, betrakta din reaktion på samma sätt som en nysning eller hostning: något som är oerhört svårt att låta bli att reagera på. Om man får kritik på ett förslag som man själv tycker är bra, är det lätt att antingen ta hård strid för förslaget och trycka ned den som kritiserat, eller att bli tyst eftersom man inte klarar av att se det positiva i sitt förslag efter att någon fällt kritik. Men vilken av dessa reaktioner du än får, se det som din reaktion på en känsla, på samma sätt som på en nysning eller hostning. Det är bara väldigt svårt att låta bli att reagera på känslan, helt enkelt. Men det är möjligt att betrakta din besvikelse eller ilska på kritiken, och hantera den konstruktivt genom att bemöta kritiken på ett positivt sätt, utan att ta kritiken personligt. Och detta kan du göra bara om du inte reagerar på känslan. Ta förkylningen som en möjlighet till teknisk träning inför detta!

Förkylning är bra eftersom den ger många tillfällen till träning. Det är inte lika ofta man har möjlighet att träna på att hantera andras kritik. Och hostningar och nysningar är sällan reella hot för den egna personen, så det känns ”säkert” att hantera dem.

7 thoughts on “Favorit i repris: förkylning och personlig utveckling

  1. Thomas du har helt rätt i det du skriver. Själv lärde jag mig denna ”metod” med mitt dåliga knä. Det är som att ratta in radiostationer. Ibland går det bra och ibland går det mindre bra. Tillslut så sitter det där. Lekte även med min ‘hicka’. Och När jag hickar till så är det inte mer än så. 🙂
    Roligt men inte använbart. 😉
    Däremot så är mitt knä helt läkt. Detta med hjälp av ”gong” (energi som omger oss och universum). Det har vi ALLA. Det är bara att inse och leka med den. 😉
    Jag ser att allt fler människor vaknar och inser att livet ”kan” vara roligare och enklare. 2011 är det året som flest människor vaknar upp. 2012 blir året då många finner ”gong” eller just startat ett ”nytt” liv. De som inte vaknat då kommer att falla djupare i ”Matrix” och slutligen falla i det sociala livet och så även hälsan. 😥

  2. Kul att du lyckades fixa ditt knä på detta vis! Jag har själv ett knä som inte är så bra som det borde vara, och jag har funderat på att fokusera på det på samma sätt, men inte prioriterat det. Men nu blev jag inspirerad att prova!

    Det är en bra metafor med ”radiostationer”, tycker jag. Jag tycker att hostningens radiostation är enklare att få in än nysningens, som är enklare än hickans. Är det samma ordning för dig?

    Det där med ”gong”, vilken terminologi är det? Och hur har du blivit övertygad om 2011 och 2012? Jag får en skeptikerreaktion när jag hör om sådant som ”skall” hända. 🙂 Bäst att hela tiden vara anpassat till nuet, istället, tycker jag.

  3. Gong är från QiGong och FalunGong eller från Buddismen.
    Du har helt rätt när det kommer till tider. Man kan inte sätta några tider egentligen. 2011, 2012 har många fått på hjärnan att något hemskt ska hända. Svaret är snarare att inget hemskt kommer att hända. Men det vill de få oss att tro (Globalisterna/Eliten). Det ser du i diskussionerna om att vi (människor) har skapat global-uppvärmning och vi vanliga (medel svenssons) har skapat det ekonomiska krisen. Och det är vi ”medel människor” som får betala tillbaka (ordagrant när det gäller ekonomin). Och när det gäller uppvärmningen får du och jag betala i skatter. Sanningen är att vare sig vi gör si eller så, så kommer det att vara kallare på vintrarna och varmare på somrarna framöver. Men dessa Globalister kommer från med ”idag” (där av årtalen) att försöka föra andra bakom ljuset. Dessa som faller bakom ljuset kommer att se världen som ”svart”. Vill det sig väldigt illa för denna människa så kommer det att sluta med t. ex. självmord. Hänger du med? 🙂
    Nyckeln till detta ”öga” att se sanningen ligger i att jag känner inget hat eller hyser inget agg mot någon eller något är inte tyngd av avundsjuka eller svartsjuka. Detta får mig att se det många inte kan se. Detta kan ALLA… då menar jag ALLA. Det är medfött. Du vet ju att man brukar säga att man föds oskyldig. Och så är det. Och där med har man redan som nyfödd ett ”öga” för att se ”koden”. Men barn vet ju inget än säger ”vi” och lär upp dem så som ”vi” lever. Ögat sluts men finns kvar. Alla känner att något fattas att när jag gör si eller så så känner jag mig bra/dålig. Hänger du med.

    Med denna ”goda” Xinxing förädlar man till Gong. 😉

  4. Vet inte om jag låter som någon som tror sig veta något mer än andra. Så är det inte. Utan jag försöker skriva såååå lite som möjligt men samtidigt täcka heleten. 😉
    Jag har ingen religion jag vet att jorden är rund och att du är bättre på många sätt än jag. 😉
    Däremot så har jag lärt mig att om JAG vill känna mig bra. Då har jag bara gjort det som får mig och andra i min närhet att känna likadant. Inget mystiskt. Bara Sanning, Godhet och mycket tålamod. Det har varit nyckeln för mig för att försöka fly från ”Matrix”. 🙂

  5. Aha, tack för förtydliganden, kul att veta! 🙂
    Jag håller med om att alla teoretiskt sett kan se vad som är sant. Man har bara olika många hinder att se, och bland dem har vi de stora hindren som avundsjuka och hat, som du skriver. Men nyckeln ligger i ”tyngd av”, som du skriver, för känslorna lär vi inte (och vill inte!) bli av med. I dem ligger nyckeln till en högre förståelse. Det gäller bara att ”ratta in rätt radiokanal”!

    Och så vill jag i Steve Pavlinas anda lägga till ”kraft” till dina grundsanningar. Kraft, kärlek och sanning är på något sätt grundkomponenterna man behöver rikta in sig efter i all utveckling. Mycket av andligheten av idag skippar den positiva kraften, den man kan odla när man tagit bort hindren. Det finns förstås dysfunktionell kraft också, men den brukar inte vara produktiv…

  6. Ja då har enbart detta som avslutande av minna ”inlägg”. 😉

    Och sammanfattningsvis. Detta.

    Vem har rätt. Folket eller Globalisterna/Eliten?

    Thomas, Tack för att jag fick lägga ut en bråkdel av vad jag ser. Och jag ber andra som känner att något är fel att själva börja söka efter….precis vad de vill. Ni kommer att se att du slutligen hamnar där alla andra som försöker fly från Matrix. Nämligen att ingen undergång kommer att ske av världen. Att allt (och alltid varit) en medveten konstruktion av ett par familjer och andra ”betydelsefulla” människor. Så har det alltid varit i historien. Och historia repeterar sig igen. Som alltid. 😉

    Sist men inte minst vill jag att ni lägger dessa som Nycklar i ert sökande efter sanningen; Sanning, Godhet och Tålamod!
    Lycka till Er alla som söker sanningen.

    ….”Follow the white rabbit”. ”Knock, knock, Neo”.

Kommentarer inaktiverade.